Welkom bij BooberWatch.nl
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
rendement Boober
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Het Booberwatch Forum forum index -> Over Boober in het algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stattler

BerichtGeplaatst: Do Jun 28, 2007 7:40 pm    Onderwerp: rendement Boober Reageer met quote

Hallo,

Ik heb mij vandaag aangemeld als investeerder.
Geen exotische bedragen, ik ben wel geinteresseerd in het concept.

De eerste ervaringen met Boober zijn negatief.
Vandaag was hun website slecht tot niet bereikbaar. Misschien veel nieuwe bezoekers omdat het in de metro stond, maar toch, daar moet een beetje website wel tegen kunnen. Het zullen er geen honderd-duizenden zijn geweest mag ik aannemen.
Kennelijk bespaart Boober op de dienstverlening.

Verder heb ik de rente-percentages die Boober erop na houdt eens doorgenomen. Eerlijk gezegd is dat een beetje boel misleidend. In hun aflossingssimulatie geven ze maar de helft aan van wat ze werkelijk innen, namelijk alleen het deel dat de lener moet betalen. Verder wordt 2x 0.5%per jaar gerekend over de initiele som. Slim, maar ook weer enigzinds misleidend. Ik zie namelijk investeerders 0.5% van het percentage aftrekken, terwijl dat aan het eind van de afbetaling veel hoger is.

Aan de andere kant moet ik toegeven dat het nog geen vetpot is voor Boober. Stel dat van die 1 miljoen nog niets volledig is afgelost, dan houden ze er niet veel meer dan 10.000 euro per jaar aan over en dat is bij lange na nog geen jaar-salaris (heb ik het nog niet over de kosten).
Vooralsnog is het dus een hobby-projektje.

Wel heb ik even snel wat extra kolommetjes toegevoegd aan de aflossings-simulatie. Niets bijzonders, sterker nog, strikt genomen klopt het niet eens, maar mij geven die extra kolommetjes wel meer inzicht in de opbrengst van Boober, ook niet onbelangrijk.

Voor de absolute Excel-beginners die het niet zelf kunnen (no offense, maar het is eigenlijk gewoon een toevoeging van niks):

http://www.cpohengelo.nl/boober/aflossingssimulatie.xls
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Legs Smit

BerichtGeplaatst: Vr Jun 29, 2007 6:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk even verder op dit forum, staan wat meer draadjes over dit onderwerp die je zeker zullen interesseren.
Naar boven
stattler

BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2007 9:22 am    Onderwerp: Re: rendement Boober Reageer met quote

Nou, ik heb mijn versie van de Boober aflossingssimulatie toch meer even verbeterd zodat de getalletjes nu wel echt kloppen.

Op iedere regel percentage Boober op maand en jaar-basis.

En onderaan (in het rood) de gemiddelde maand en jaarrente die Boober opstrijkt (voor de investeerder is het dus de helft en voor de lener ook).

Even wat invullen leert dat bij looptijden vanaf 12 maanden, Boober ongeveer 1.85% per jaar opstrijkt. Investeerders zullen dus bijna 1% van de geboden rente af moeten trekken om hun werkelijke opbrengst te berekenen.

Naar boven
De Investeerder

BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2007 10:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bij leenbedragen onder de 5000 euro gaat er iets mis. Dat de lener minimaal 25 euro per jaar commissie betaalt zou kunnen, maar voor de investeerder geldt dat zeker niet. Het bedrag wat jaarlijks naar Boober gaat, heeft dus NIET als ondergrens 50 euro (25 voor lener + 25 voor investeerder).
Naar boven
geldmaker

BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2007 10:08 am    Onderwerp: Re: rendement Boober Reageer met quote

stattler schreef:

Sorry maar de berekeningen in jouw spreadsheet kloppen niet.

Jij berekent de commissie, en bij de kolom boober doe je 2 * de commissie (2 keer G-kolom).

Jij gaat er dus vanuit dat de commissie voor de lener gelijk is aan die van de uitlener (vandaar commissie * 2).

Dit is fout. De lener betaald namelijk altijd minimaal 25 euro per jaar comissie (=2,08 per maand), maar deze minimum geldt niet voor de investeerder.
Naar boven
geldmaker

BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2007 10:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ow sorry "De Investeerder" en ik schreven op hetzelfde tijdstip hetzelfde Laughing
Naar boven
De Investeerder

BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2007 10:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

We waren het op dat moment wel heel erg eens Very Happy
Naar boven
SeeGee84

BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2007 10:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, interessant allemaal...

Maar kan iemand mij uitleggen waarom ik telkens uitkom op een jaarlijks rendement van minder dan 5% bij een investering, terwijl ik in het rekenmodel de rente op 10% zet?

Ik vul in: rente 10%
Looptijd 12 maanden
Investering: 1000 euro

Na een jaar heb ik dan volgens het voorbeeld 12*87,30= 1047,60 euro terug. Dat is op een investering van 1000 euro bij 10% rente slechts 4,76 % rendement in een jaar (de looptijd in dit geval)

Wat doe ik fout? Of worden we hier gewoon keihard afgezet?
Naar boven
SeeGee84

BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2007 10:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij klopt het rekenmodel dan niet,

want voor de LENER geldt hetzelfde, die heeft aan het eind van de rit zeker geen 10% rente op jaarbasis betaalt volgens het model
Naar boven
De Investeerder

BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2007 11:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wat vul je bij het leenbedrag in?
Naar boven
mrrniiels

BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2007 11:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt je rendement niet over een geinvesteerd bedrag van euro 1000,- berekenen. Je krijgt immers aflossingen uitbetaald.
Naar boven
De Investeerder

BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2007 11:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

Laten we het rekenmodel wel op valide inputdata toepassen. Dus:

1500<=leenbedrag<=10000 euro (waarbij we al weten dat er een fout zit bij leenbedragen <5000 euro)

verder: 5<=investering<=400 euro (maar het lijkt met het investeringsbedrag goed te gaan zolang 0<=investering<=leenbedrag)

Toch kunnen er best nog wel meer fouten in zitten, wie vindt ze?

PS. voor de looptijd moet gelden: looptijd = n.6 maanden met n een geheel getal, 1<=n<=10 en voor de rente >=0%
PS2. Er zit een foutje bij een rentepercentage van 0%. Dit zou in principe moeten kunnen. De spreadsheet geeft dan helaas geen antwoorden op mijn vraag wat de aflossing en de commissie dan is (workaround: 0.0000001% rente kiezen).
Naar boven
De Investeerder

BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2007 12:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

mrrniiels schreef:
Je kunt je rendement niet over een geinvesteerd bedrag van euro 1000,- berekenen. Je krijgt immers aflossingen uitbetaald.

Precies! Als hele ruwe schatting zou je als rendement 2 keer die genoemde 4,76% kunnen nemen. (Je inleg is gemiddeld maar ongeveer 500 euro in dat jaar.)
Naar boven
stattler

BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2007 6:49 pm    Onderwerp: U heeft gelijk Reageer met quote

De Investeerder schreef:
Bij leenbedragen onder de 5000 euro gaat er iets mis. Dat de lener minimaal 25 euro per jaar commissie betaalt zou kunnen, maar voor de investeerder geldt dat zeker niet.

Jullie hebben helemaal gelijk. Die regel had ik helemaal niet meegenomen. Goed, was zo aangepast.

Mijn conclusie wijzigt daarmee voor investeerders niet: trek er bijna een procent vanaf.

Wil Boober nu juist graag lage of hoge leningen?
Interessante vraag, nietwaar?

Volgens mij maakt het Boober niet zoveel uit.

Ik zou wel eens een website willen zien die P2P micro-kredieten verstrekt. 200 euro voor een mobieltje of 700 euro voor een PC.
Helaas zal het dan moeilijk worden de kredietwaardigheid van leners te checken, dat wordt te duur. Dan wordt de motivatie nog belangrijker.
Naar boven
mrrniiels

BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2007 7:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Moet je nog even wachten. In september komt www.frooble.nl terug en www.trundo.nl lijkt nu toch ook wel iets serieus te zijn.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Het Booberwatch Forum forum index -> Over Boober in het algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

Ga naar: