Welkom bij BooberWatch.nl
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
rendement Boober
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Het Booberwatch Forum forum index -> Over Boober in het algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PrivateBanker

BerichtGeplaatst: Vr Jul 06, 2007 6:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

AngTalunin schreef:
mrrniiels schreef:
Ook miljoenen?

Ik denk het...ze geven nu ook iPod's en geld weg voor nieuwe leners...

Boober verdient gemiddeld 150 Euro aan commissie op een lening (3 jaar , 5000 Euro, 1%). Plus commissie op een eventuele verzekering.

Dus 30 tot 50 Euro premie voor een nieuwe lener is wel te overzien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mrrniiels

BerichtGeplaatst: Vr Jul 06, 2007 6:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Betreffende de voorwaarden
Boober behoudt zich het recht voor om enkele of alle voorwaarden van deze promotie te wijzigen, in te trekken of te verlengen op elk tijdstip en dit zonder enige voorafgaande melding.

Hopen dat je 1 november je ipod nano wel krijgt!
Naar boven
AngTalunin

BerichtGeplaatst: Vr Jul 06, 2007 6:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

PrivateBanker schreef:
AngTalunin schreef:
mrrniiels schreef:
Ook miljoenen?

Ik denk het...ze geven nu ook iPod's en geld weg voor nieuwe leners...

Boober verdient gemiddeld 150 Euro aan commissie op een lening (3 jaar , 5000 Euro, 1%). Plus commissie op een eventuele verzekering.

Dus 30 tot 50 Euro premie voor een nieuwe lener is wel te overzien.

Ja, op zich wel, maar toch zou ik liever zien dat ze eerst hun geld in het verbeteren van het systeem stoppen en pas als dat goed werkt dit soort acties beginnnen.
Naar boven
PrivateBanker

BerichtGeplaatst: Vr Jul 06, 2007 6:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

AngTalunin schreef:

Ja, op zich wel, maar toch zou ik liever zien dat ze eerst hun geld in het verbeteren van het systeem stoppen en pas als dat goed werkt dit soort acties beginnnen.

Als investeerder ben ik wel blij met acties om de pijplijn met nieuwe leningen te vullen. Daarnaast uiteraard belangrijk om het systeem te verbeteren, hoewel de grootste kinderziekten er nu wel uit zijn.
Naar boven
dsboober

BerichtGeplaatst: Za Jul 07, 2007 12:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Even back on topic:

Ik heb mijn spreadsheet bijgewerkt tot op heden en daarin alle betalingen verwerkt.
Tot nu toe heb ik 89 betalingen ontvangen en 12 betalingen zijn nog niet door boober ontvangen. (Late betalers / Wanbetalers)

Als ik de aantallen afzet tegen de ontvangen/niet-ontvangen bedragen en de kosten van boober + nog niet ontvangen betalingen allemaal doorreken kom ik momenteel op een rendement van -1,51% uit.

Dit zal vanzelfsprekend een heel eind bijtrekken als (hopelijk) de vertraagde betalingen alsnog binnenkomen.
Ik heb overigens alleen de late betalingen meegenomen waarvan Boober heeft bevestigd dat het uitbesteed is bij Intrum Justitia.
Als Boober kosten heb ik 1% aangehouden. (zie diverse topics mbt dit onderwerp alhier)

Het percentage wanbetalingen is overigens een ruime 12%. (uitgerekend in euro's, niet in verhouding aantal betalingen)
(Ik kan geen inschatting maken hoeveel van de wanbetalingen ik alsnog binnenkrijg, in de loop van dit jaar zullen de cijfers betrouwbaarder worden door een hogere kwantiteit betalingen/wanbetalingen)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
De Investeerder

BerichtGeplaatst: Za Jul 07, 2007 9:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wat jij voor jouw investeringen hebt gedaan, heb ik samen met de andere CBC bouwers voor alle leningen gedaan. Ik kan je melden dat jouw portfolio wat deze getallen betreft niet erg afwijkt van het totaal. Ik bedoel dus t.o.v. het hypothetische geval dat je alle leningen (1 miljoen) zelf volledig zou hebben gevuld. (We zien wel grote verschillen tussen de investeerders in het uiteindelijk verwachte effectieve rendement (na aftrek van kosten en verwachte wanbetaling dus)). Uiteraard hangt je rendement erg af van je inlegstrategie en van een bepaalde mate van geluk.

@dsBoober: Ik zal zou portfolio ook eens bij ons doorrekenen, dan zouden we tot dezelfde getallen moeten komen. Wil je aan CBC meewerken? Je kunt daar dezelfde gegevens bijhouden (sterker nog dat wordt nu al voor je gedaan, maar veel is handwerk en we kunnen nog wel wat extra handen gebruiken!). Je hebt er dan in ieder geval minder werk van omdat we er samen aan werken! Stuur me een pb, dan geef ik je een account.
Naar boven
Legs Smit

BerichtGeplaatst: Za Jul 07, 2007 2:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Investeerder en dsboober,

Ik ga er vanuit dat het overgrote deel (ergens 75% - 90%) van alle achterstallige betalingen gewoon "te laat" is, en alsnog later binnenkomt. Schatting is ongefundeerd, lees in de media dat de incassobureau's i.h.a. een success rate van 85% claimen...

Dit zou betekenen dat, naarmate de tijd vordert, het percentage achterstallige betalingen gestaag zou dalen; immers, het totaal aantal te betalen termijnen stijgt elke maand sterk, het aantal wanbetalingen (mijn ongefundeerde schatting 10% - 25% van totaal aantal achterstallig) stijgt evenredig mee, maar het aantal achterstanden blijft constant.

Zien jullie in het CBC het percentage achterstallige betalingen dalen? Zo ja, is uit de steilheid van de daling het door mij ongefundeerd aangenomen deel "te laat" van 75%-90% af te leiden?

Benieuwd naar jullie "professionele" mening hierover....
Naar boven
De Investeerder

BerichtGeplaatst: Za Jul 07, 2007 2:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je analyse klopt volgens mijn bescheiden onprofessionele mening. Het percentage voor de betalingsachterstand daalt ook inderdaad langzaam een beetje. Toch is het te vroeg om uit de 'steilheid' van de daling zoals jij het noemt iets te kunnen concluderen.
Naar boven
dsboober

BerichtGeplaatst: Zo Jul 08, 2007 11:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Die 85% die Incassobureaus claimen is natuurlijk wel over hun gehele portfolio.

Ik denk dat het risico op wanbetaling bij mensen die geld moeten lenen veel hoger is dan het gemiddelde van alle incasso's.

De meeste incasso's zijn simpelweg mensen die een rekening over het hoofd hebben gezien (of even moeten wachten tot hun salaris binnen is)

Die 85% lijkt mij een heel veel te hoge inschatting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
RicoToko

BerichtGeplaatst: Zo Jul 08, 2007 2:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dsboober schreef:
De meeste incasso's zijn simpelweg mensen die een rekening over het hoofd hebben gezien (of even moeten wachten tot hun salaris binnen is)

Die hebben tevens de herinneringen over het hoofd gezien en sinds het ontvangen van de originele factuur meerdere keren hun loon ontvangen.
Naar boven
tommieco

BerichtGeplaatst: Ma Jul 09, 2007 11:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

tsagld schreef:
De Investeerder schreef:
Nee, want je gemiddelde investering gedurende die 18 maanden is maar 25 euro.

Dat is ook niet waar, het is meer. Vanwege de annuïteit is het uitstaande bedrag op de helft van de looptijd ruim groter dan 25 euro.

Als het waar zou zijn, zou het uiteindelijke rendement 13.84% zijn....

Het heeft te maken met het gemiddelde looptijd. In een annuiteit is het gemiddelde de looptijd delen door 2 plus 1. Dus gemiddelde looptijd van de lening van 18 maanden is 10 maanden. Ook heb je te maken met de rente vooraf dan wel achteraf. In de leningen bij Boober is het altijd achteraf.
Je daadwerkelijk rendement is bovengenoemde geval is derhalve 8.568%
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
stattler

BerichtGeplaatst: Ma Jul 09, 2007 6:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

toomieco schreef:
Het heeft te maken met het gemiddelde looptijd. In een annuiteit is het gemiddelde de looptijd delen door 2 plus 1.

Volgens mij is dat een benadering, een vuistregel.
Geen exacte weergave van de werkelijkheid.
Die annuiteiten-formule zit echt wat ingewikkelder in elkaar.
Ik zou de boeken (of google) erop na moeten slaan om die weer te achterhalen.
Naar boven
RicoToko

BerichtGeplaatst: Ma Jul 09, 2007 9:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Boober geeft de annuiteitenrente op jaarbasis op.
Als je in hun sheet € 100,00 invult kan je bij de eerste aflossing de rente per maand zien. Dit keer 12 geeft de jaarrente die wij zoeken (lineair)

als voorbeeld:
1 x 1,01 x 1,01 en dat 12 keer = 1,01^12 = 1,127
Ofwel als je 12,7% rente krijgt op jaarbasis dan is dat 1% per maand en dat is weer 12% lineair.
Je verliest dus sowieso 0,7% doordat de rente op jaarbasis wordt gegeven. De lener is overigens op deze manier goedkoper uit.
Naar boven
tommieco

BerichtGeplaatst: Ma Jul 09, 2007 11:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

RicoToko schreef:
Als je in hun sheet € 100,00 invult kan je bij de eerste aflossing de rente per maand zien. Dit keer 12 geeft de jaarrente die wij zoeken (lineair)

als voorbeeld:
1 x 1,01 x 1,01 en dat 12 keer = 1,01^12 = 1,127
Ofwel als je 12,7% rente krijgt op jaarbasis dan is dat 1% per maand en dat is weer 12% lineair.
Je verliest dus sowieso 0,7% doordat de rente op jaarbasis wordt gegeven. De lener is overigens op deze manier goedkoper uit.

Je berekening is juist. De 12.7% is dan de effectieve rente en de 12% is de nominale rente.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Legs Smit

BerichtGeplaatst: Di Jul 10, 2007 12:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

RicoToko schreef:

Ik weet niet zeker of ik je wel goed begrijp, maar wat ik wel zeker weet is dat Boober bij conversie van jaarrente naar maandrente niet uitgaat van een benadering van "delen door 12". Boober hanteert de juiste conversie zoals ook in de inmiddels alom bekende wiki voor annuïteitenformules (staat ook op Boober) vermeldt wordt.
Als je de spreadsheet van Boober doorzoekt zie je een paar "verborgen" formules staan, daar zit de conversie.

Je verliest dus zeker geen "0,7%" op een conversie van jaar naar maandrente; al eerder is berekend dat de kosten voor de investeerder ca. 1% effectieve jaarrente bedragen, dus dan zou Boober genoegen nemen met 0,3% eff./jr in plaats van de geadverteerde 0.5% ?

Don't think so...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Het Booberwatch Forum forum index -> Over Boober in het algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

Ga naar: