| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
RicoToko
|
Geplaatst: Di Jul 10, 2007 1:24 pm Onderwerp: |
|
|
| Legs Smit schreef: | | RicoToko schreef: | Boober geeft de annuiteitenrente op jaarbasis op.
Als je in hun sheet € 100,00 invult kan je bij de eerste aflossing de rente per maand zien. Dit keer 12 geeft de jaarrente die wij zoeken (lineair)
|
Ik weet niet zeker of ik je wel goed begrijp, maar wat ik wel zeker weet is dat Boober bij conversie van jaarrente naar maandrente niet uitgaat van een benadering van "delen door 12". Boober hanteert de juiste conversie zoals ook in de inmiddels alom bekende wiki voor annuïteitenformules (staat ook op Boober) vermeldt wordt.
Als je de spreadsheet van Boober doorzoekt zie je een paar "verborgen" formules staan, daar zit de conversie.
Je verliest dus zeker geen "0,7%" op een conversie van jaar naar maandrente; al eerder is berekend dat de kosten voor de investeerder ca. 1% effectieve jaarrente bedragen, dus dan zou Boober genoegen nemen met 0,3% eff./jr in plaats van de geadverteerde 0.5% ?
Don't think so... |
Ik bedoel niet rentepercentage maal 12 maar het bedrag wat aan rente wordt ontvangen na maand 1 maal 12. Dat delen op het leenbedrag geeft de nominale rente.
Daarna gaat de halve procent (over het initiele bedrag) er nog af. Van 12 % op annuiteitbasis hou je 10,5% nominale rente over. Zie mij rekensheet bij EditGrid.
Persoonlijk zou ik het eerlijker vinden om aan het einde van de maand 1/12 deel van het rentepercentage bij het leenbedrag op te tellen en dan de aflossing er van af te halen (bv 10.000 12%: 10.000 x 1,01= schuld na rente), maar het gaat nu eenmaal anders. |
|
| Naar boven |
|
 |
|
|